fbpx
Dark Mode On / Off

16 voordelen van kunstschilderen

Je hoeft niet een getalenteerde kunstenaar te zijn om de voordelen van schilderen te ervaren. Of je nu alleen in het weekend wat kleur toevoegt of misschien wel de ambitie hebt om grootse kunstwerken te creëren, schilderen en creatieve expressie doet je geest en lichaam goed. Lees verder in dit artikel hoe schilderen je gezondheid kan verbeteren met 16 voordelen voor je mentale gezondheid!

  1. Schilderen helpt je gezondheid te bevorderen.
  2. Schilderen helpt je stress te verminderen;
  3. Schilderen helpt je om beter te slapen;
  4. Schilderen kan helpen je humeur verbeteren;
  5. Schilderen helpt je hersenen gezond te houden door nieuwe verbindingen tussen neuronen aan te maken;
  6. Door het maken van kunstwerken kun je meer zelfvertrouwen krijgen;
  7. Schilderen maakt je socialer en minder eenzaam;
  8. Door het schilderen leer je problemen op een creatieve manier oplossen.
  9. Schilderen geeft je een gevoel van voldoening
  10. Schilderen kan depressieve symptomen verminderen
  11. Schilderen stimuleert de aanmaak van dopamine, een gelukshormoon
  12. Door het schilderproces leer je beter te relativeren
  13. Je gaat creatiever denken door te schilderen
  14. Schilderen helpt om emoties uit te drukken die anders moeilijk te verbaliseren zijn
  15. Schilderen is goed voor de spieren en gewrichten in je handen en armen!
  16. Tot slot wordt door schilderen je motoriek en coördinatie bevorderd.
https imagecdn.copymatic.ai img 5ksgolrndvd035jprmywuafd

1. Schilderen helpt je gezondheid te bevorderen

Schilderen helpt je niet alleen je creativiteit uit te leven, het heeft ook een positief effect op je geestelijke en fysieke gezondheid. Hieronder bespreken we tien voordelen van schilderen voor je gezondheid. Schilderen is een rustgevende activiteit die je helpt ontspannen en je gedachten te verzetten. Het kan je ook helpen om zowel emotioneel als fysiek gezonder te worden.

2. Stress verminderen

Wanneer je schildert, kom je in een soort flow-toestand waarin je wordt meegesleurd door het creatieve proces. Je bent volledig gefocust op wat je aan het doen bent en vergeet alle andere dingen om je heen. Dit kan ervoor zorgen dat je stressniveau opvallend daalt.

Daarnaast kan kunst als een soort therapeutisch hulpmiddel worden gebruikt om te kneden aan je gevoelens. Als je overspoeld wordt door negatieve emoties, zoals angst, kan het greep op krijgen op je leven en dat kan leiden tot stress. Kunst creëren is een manier om deze gevoelens te verwerken, waardoor de spanning vermindert.

Het uitoefenen van kunst kan ook zorgen voor een boost in je zelfvertrouwen. Het feit dat je met succes iets hebt gecreëerd wat uniek is en alleen jouw persoonlijke inzicht of stijl reflecteert kan helpen om zelfvertrouwen te vergroten en stress te verminderen.

Tot slot helpt het ontspannende effect van schilderen stressniveaus te verlagen. Door rustige bewegingen te maken met penselen, borstels of elk ander gereedschap kan schilderen een soort meditatieve beoefening zijn. Door te focussen op je ademhaling en de kunst die je aan het maken bent, verdwijnt stress door de rust van het creatieve proces.

3. Schilderen helpt je om beter te slapen;

Als je gestrest bent, kan schilderen een helende uitwerking hebben. Het is een geweldige manier om je emoties kwijt te raken en tegelijkertijd je creativiteit te stimuleren. Bovendien heeft schilderen allerlei gezondheidsvoordelen.

Ten eerste kan schilderen je productiever maken. Als je een stressvolle dag hebt gehad, kan het uitoefenen van kunst je helpen stappen te zetten vooruit om dezelfde problemen te overwinnen. Je legt jezelf vast op een takenlijst en voorkomt dat je tijd verspilt aan dingen die niet belangrijk zijn.

Kunstschilderen is ook een geweldige manier om spanning en stress te boren op de avond voordat je gaat slapen. Veel mensen denken dat tv-kijken of gamen hen helpt om in slaap te komen; maar als je dit vaak doet, kan je lichaam ermee vertrouwd raken en als gevolg daarvan langer nodig hebben om in slaap te vallen. Schilderen helpt je hersenactiviteit af te remmen, wat echt helpt wanneer je moeite hebt met slapen.

Tot slot kan schilderen je helpen om betere dromen te hebben. Soms zijn er momenten dat je uitbarsting nodig hebt om creatief te zijn – de dingen die in je hoofd oplopen of angstaanjagende situaties. Als je deze gevoelens gaat weergeven in een kunstwerk, is de kans groot dat ze invloed hebben op je dromen. Daardoor helpen ze om beter te slapen en langer uitgerust wakker te worden.

https imagecdn.copymatic.ai img qzqbpt7mxo9izdbzwgf6ch6e

4. Schilderen kan helpen je humeur verbeteren

Schilderen kan je helpen om stress te verminderen. Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat schilderen een positief effect heeft op je mentale gezondheid.

Als je schildert, kun je in contact komen met je diepste gevoelens, waardoor deze worden verwerkt. Hierdoor kan het stressniveau afnemen en voel je je beter.

Daarnaast helpt schilderen ook om een betere stemming op te wekken omdat het je helpt om specifieke emoties of stemmingen te uiten. Je kunt verschillende technieken gebruiken, zoals het spelen met kleuren en texturen, wat een positief gevoel kan teweegbrengen. Deze technieken helpen bij het overbruggen van bepaalde emoties die tot moeilijke situaties leiden. Bovendien is het enige dat nodig is om creatief te zijn de wil om iets nieuws te creëren!

Schilderen kan ook echt goed zijn voor je geestelijke gezondheid omdat het helpt om na te denken, los van de stress of problemen die je hebt. Door jezelf op te sluiten in een creatief proces kun je gefocust blijven en dingen ontdekken of uitdrukken waar je eerder niet aan had gedacht.

5. Schilderen helpt je hersenen gezond te houden door nieuwe verbindingen tussen neuronen aan te maken

Schilderen helpt je hersenen gezond te houden door nieuwe verbindingen tussen neuronen aan te maken. Dit komt doordat schilderen de creativiteit stimuleert en het denken aanmoedigt om buiten de box te denken. Bovendien is het een ontspannende activiteit die stress vermindert en angsten kan wegnemen.

Wanneer je schildert, activeer je ook verschillende delen van je hersenen, waaronder het visuele kortetermijngeheugen en het motorische systeem. Bovendien activeert schilderen de communicatie die plaatsvindt tussen verschillende regio’s in de hersenen, wat helpt om hun verbinding en communicatie te versterken.

6. Door het maken van kunstwerken kun je meer zelfvertrouwen krijgen

Door het maken van kunstwerken kun je meer zelfvertrouwen krijgen; je leert namelijk beter omgaan met stress en emotionele uitbarstingen. Je voelt je minder eenzaam, omdat je tijdens het schilderen aan iets anders denkt dan aan negatieve gedachten. Het geeft je een doel in het leven en maakt je gelukkiger.

Kunst creëren geeft je een bevrijdend en positief gevoel. Je kunt creatief zijn met het creëren van verschillende kunstwerken en je krijgt de kans om jezelf te verkennen. Door het maken van kunstwerken heb je ook meer controle over wat er gebeurt in je leven; je bent bezig met iets wat waardevol is en dit kan helpen om je zelfvertrouwen op te bouwen.

7. Schilderen maakt je socialer en minder eenzaam

Mensen die regelmatig schilderen, hebben meer kans om sociale contacten te onderhouden en eenzaamheid te voorkomen. Dit komt door het feit dat schilderen een creatieve activiteit is die mensen samenbrengt. Bovendien vereist het ook concentratie en aandacht, waardoor je je beter kunt concentreren op wat er om je heen gebeurt.

Ook zijn er talloze mogelijkheden om met anderen in contact te komen door schilderactiviteiten. Zo zijn er workshops en cursussen die je samen met anderen kunt volgen, waarbij je de kunst van het schilderen onder de knie krijgt. Maar ook galerijbezoeken of lezingen over kunstvormen bieden een fijn moment om aandacht te schenken aan wat je omringt. Dit alles versterkt het gevoel van verbondenheid met andere mensen.

8. Door het schilderen leer je problemen op een creatieve manier oplossen

Schilderen is een uitdagende activiteit waarbij je niet alleen moet nadenken over de kleurencombinaties, maar ook over de compositie en het onderwerp. Je moet keuzes maken en beslissingen nemen, en dat stimuleert je brein om op verschillende manieren na te denken over een probleem. Bovendien is het een ontspannende activiteit waarbij je even afstand neemt van je dagelijkse problemen, wat ervoor zorgt dat je er later met frisse blik op terugkijkt. Schilderachtige wanddecoraties of schitterende doeken kunnen ook dienen als aandenkens aan mooie herinneringen of als inspirerende aanmoediging voor de toekomst.

9. Schilderen geeft je een gevoel van voldoening

Als je schildert, voel je je voldaan. Het is een uitlaatklep waarmee je kunt ontsnappen aan de dagelijkse sleur en de stress van het leven. Je kunt je emoties uiten op het doek en daardoor voel je je beter. Schilderen is een rustgevende activiteit die gunstig is voor je mentale gezondheid.

Het is een creatieve manier om je te ontwikkelen en je zelfvertrouwen te vergroten. Door schilderen kun je beter met emoties omgaan, omdat er geen oordeel aan verbonden is. Het is een heerlijke manier om tijd door te brengen met jezelf en iets toe te voegen aan de wereld die je mooi vindt.

10. Schilderen kan depressieve symptomen verminderen

Schilderen is een ontspannende activiteit die je kan doen wanneer je je depressief voelt. Het kan je helpen om de negatieve emoties die je ervaart te uiten en te verwerken. Daarnaast geeft het schilderen je ook een doel en een manier om creatief bezig te zijn. Dit alles kan ervoor zorgen dat de depressieve symptomen verminderen.

Het is echter belangrijk om er rekening mee te houden dat schilderen geen magische oplossing voor depressie is. Om de symptomen effectief te verminderen, is het aan te raden om tegelijkertijd ook andere behandelingsmethoden in overweging te nemen, zoals therapie of medicatie.

11. Schilderen stimuleert de aanmaak van dopamine, een gelukshormoon

Schilderen stimuleert de aanmaak van dopamine, een gelukshormoon. Dopamine is een neurotransmitter die verantwoordelijk is voor het beloningssysteem in onze hersenen. Het geeft ons een plezierig gevoel wanneer we iets bereiken of doen wat goed voor ons is. De aanmaak van dopamine maakt ons gelukkiger en kan helpen bij het beheersen van stress en depressie.

Het schilderen kun je zien als een soort ontspanning oefening omdat het helpt om de geest op te frissen en weerstand tegen stress te vergroten. Het is een manier om onze gedachten even de vrije loop te laten en creatief bezig te zijn. Door het schilderen wordt er dopamine aangemaakt, wat kan helpen bij het reguleren van emoties. De focus die nodig is tijdens het schilderen helpt ook om onze gedachten af te leiden van negatieve situaties waardoor vrijheid gevoeld kan worden en er meer positieve gedachten naar boven kunnen komen.

12. Door het schilderproces leer je beter te relativeren

Door het schilderproces leer je beter te relativeren. In ons dagelijks leven staan we constant onder druk. We moeten prestaties leveren op het werk, een goede partner en vriend zijn, de kinderen naar school brengen en op tijd weer ophalen, de huishouding doen en nog veel meer. Dit kan ervoor zorgen dat we ons gestresseerd voelen en dat er geen ruimte is voor ontspanning. Wanneer we gaan schilderen, kunnen we onze aandacht volledig richten op het maken van mooie dingen. We hoeven ons dan even niet druk te maken over andere dingen in ons leven en kunnen even helemaal tot rust komen. Op deze manier leer je beter te relativeren en kun je ervoor zorgen dat je minder gestrest bent.

13. Je gaat creatiever denken door te schilderen

Wanneer je schildert, kom je in een soort flow-toestand terecht. Dit betekent dat je niet meer bezig bent met de dagelijkse sleur en je gedachten even kunt laten gaan. Er is aangetoond dat dit effect kan leiden tot een positieve wijziging in het denken. Schilderen helpt je dus creatiever te denken!

Door te schilderen, krijg je de vrijheid om buiten de lijntjes van je gebruikelijke ideeën te denken. Het kan je helpen onverwachte associaties en verbindingen te zien die anders niet meteen zichtbaar zouden zijn. Daarnaast verbetert schilderen ook je probleemoplossend vermogen doordat het vergroot de manieren waarop je een bepaald doel kunt bereiken.

14. Schilderen helpt om emoties uit te drukken die anders moeilijk te verbaliseren zijn

Schilderen helpt om je emoties uit te drukken die anders moeilijk te verbaliseren zijn. Het geeft je een creatieve uitlaatklep waarmee je jezelf kunt uiten en ontspannen. Dit kan erg goed zijn voor je mentale gezondheid.

Met schilderen kun je ook persoonlijke herinneringen of ervaringen uitbeelden, wat een therapeutisch effect kan hebben. Ook geeft het je de mogelijkheid om verschillende emoties te verwerken.

Verder kan schilderen een creatieve manier zijn om met problemen of ingewikkelde situaties om te gaan, zodat je beter overzicht en controle krijgt. Je kunt hierdoor meer grip op je dagelijkse leven krijgen.

https imagecdn.copymatic.ai img uv8vy9dpn7acdsdal6rywz8h

15. Schilderen is goed voor de spieren en gewrichten in je handen en armen!

Het versterkt de spieren in je handen en armen, wat kan helpen bij het verminderen van pijn door kramp of aandoeningen zoals artritis. Het helpt ook om de flexibiliteit, precisie en motorische vaardigheden te verbeteren. Het kan ook een goede work-out voor je hersenen zijn doordat het je kleuren, vormen en schaduwen laat ontdekken waardoor je cognitieve vaardigheden verbeterd worden. Schilderen kan erg therapeutisch zijn en is een uitstekende manier om te ontspannen!

16. Schilderen bevordert je motoriek en coördinatie.

Als je schildert, maak je veel gebruik van je fijne motoriek. Je moet nauwkeurig werken om mooie lijnen en vormen te maken. Dit verbetert ook je coördinatie.

Het is ook een geweldige manier om je geest te activeren, zodat je de rest van de dag met meer energie kunt doorbrengen. Het is bewezen dat kunst therapiesessies helpen bij het verlichten van stress en depressie. Door schilderen voel je je opgelucht en ontspannen.

Als je veel voor je werk of privéleven achter een computer zit, is het belangrijk om af en toe wat anders te doen. Schilderen is een perfecte activiteit om je geest even rust te geven en te ontspannen. Bovendien komt schilderen ook je gezondheid ten goede.

Dit zijn voordelen voor je mentale en fysieke gezondheid, en ze kunnen je helpen om beter te functioneren in het dagelijks leven. Als je deze voordelen in acht neemt, kan schilderen echt iets positiefs toevoegen aan je leven.

Mentale gezondheid is net zo belangrijk als fysieke gezondheid. Helaas hebben veel mensen problemen met hun mentale gezondheid. Gelukkig kan kunst een grote rol spelen in het verbeteren van mentale gezondheid.

Begin nu met schilderen!

Heb je weleens gedacht: ik ga later schilderen als ik groot ben? Of als ik met pensioen ben?

Nee, ik heb daar nooit over nagedacht. Ik heb altijd geweten dat ik al vanaf een jonge leeftijd schilder en dat ik mijn liefde voor kunst wilde blijven uiten. Dus begon ik met tekenen en schilderen als kind en heb dat later voortgezet met vele workshops, cursussen en lessen in zowel traditionele als digitale kunst technieken. Mijn leven is er een geworden van uitdrukkelijke creativiteit.

Het is nooit te laat om te beginnen met schilderen. Of je nu een beginner bent of al ervaring hebt, er is altijd ruimte voor experiment en creatieve uitdrukking. Als eerste stap kun je beginnen met informatie zoeken over de verschillende benodigde materialen en technieken. Kijk tutorials op YouTube of bezoek sites met schildertutorials van professionele kunstenaars voor tips en trucs. Als je dit doet, krijg je een solide basis waarmee je verder kan gaan in het verkennen van je creaties. Zoek ook naar lokale schildersklasjes die vaak gedurende de week worden aangeboden, zodat je onder supervisie van een ervaren kunstenaar kunt leren.

Begin door ideeën te bedenken en plannen in kaart te brengen. Krijg inspiratie uit je omgeving, kunstgeschiedenisboeken, muziek of films. Denk na over wat het doel is van je schilderij, waar je mee bezig wilt zijn en welke stappen je moet nemen om daar te komen. Als je weet wat voor soort technieken je wilt gebruiken en welke schilderspullen je nodig hebt, kun je beginnen met echt schilderen.

Ontvang gratis een hoofdstuk uit mijn boek!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

author-sign

Ik vind het leuk om je mening te horen en stel je reactie op prijs

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voorgestelde artikelen