ua16978532-6
Dark Mode On / Off

Online galleriën: 10 tips!

In vroeger tijden was er een grote kunsthandel welke vooral door kunsthandelaren werd gedaan. Zij bezaten een zogenaamde kunstkamer waar klanten onder het genot van drank en gezelschap kunstwerken konden bewonderen en uitkiezen.

Er zijn nog steeds kunsthandelaren en galerieën die het voor kunstenaars makkelijk maken om hun werk te verkopen. Deze handelaren en galerieën verdienen hier goed aan. Er zijn tegenwoordig zelfs galerieën waar de kunstenaar een stuk muur huurt waarop zij hun werk kunnen hangen voor de verkoop.

Niet alle kunstenaars hebben de financiële middelen om te exposeren of hun kunst aan te bieden middels een gehuurde muur bij een expositie of galerie. Maar er zijn veel meer middelen om je werk zichtbaar te maken voor kunstliefhebbers en kopers.

Sinds de jaren 90 hebben we het internet en pas sinds een jaar of tien wordt er werk via het internet aangeboden en verkocht. De online galerieën rijzen de pan uit! Maar waar moet je nu op letten met zo’n diversiteit in aanbod? Hiervoor heb ik een aantal online galerieën op een rijtje gezet. Uiteraard zijn er heel veel meer en als je even de tijd neemt om te googelen, dan kom je ze vanzelf tegen.

10 suggesties voor online galerijen.

1. Saatchi Art

Laten we beginnen met een naam die bekend is in de wereld van kunstgalerijen.

Saatchi Art heeft wereldwijd een enorm publiek, en heeft het prestige om een naam te delen met een machtig figuur in de kunstwereld. Het bedrijf van Charles Saatchi verkocht de online galerij in 2014, maar is nog altijd erg stijlvol. 

Als je als kunstenaar wereldwijd wilt doorbreken, dan kan dit de galerij voor jou zijn. Saatchi Art bereikt meer dan 1 miljoen mensen via zijn sociale platforms en verkoopt in meer dan 80 landen.

Ze verkopen ook werk van hun kunstenaars op verschillende jaarlijkse kunstbeurzen, waaronder hun eigen beurs. Daarnaast ondersteunen ze kunstenaars met PR-exposure en eenvoudige logistiek.

Het kan hard werken zijn om je kunst zichtbaar te maken op zo’n grote site. Je zult proactief moeten zijn met netwerken en zelfpromotie.

Dit is wat je moet weten over Saatchi Art:

  • Ze rekenen een commissie van 35% wanneer kunstenaars een kunstwerk verkopen. Er zijn geen andere kosten voor verkopers.
  • De verzending is voor rekening van de koper, je hoeft dus alleen je kunst te verpakken.
  • Ze vragen niet naar exclusiviteit, dus je kunt zowel daar als op je eigen website verkopen. 
  • Ze hebben een dienst die tips geeft over het verkopen van kunst. Marketingtools zijn beschikbaar voor alle kunstenaars die via de galerij verkopen.

2. Society6

Nog een kunstmarktplaats, deze website heeft de uitstraling van een volwaardige woondecoratie winkel.

Society6 werd opgericht nadat hun vriend de toegangsprijs voor de prestigieuze Art Basel show niet kon betalen. Ze identificeerden dit als een veelvoorkomend probleem voor kunstenaars, en wilden laten zien hoe ze kunst kunnen verkopen zonder grenzen.

Met een netwerk van meer dan 300.000 kunstenaars is het verkoopproces eenvoudig. Dit verkoopplatform is echter heel anders dan galerijen zoals bijvoorbeeld Saatchi Art.

Je uploadt je kunst naar de site en kiest de producten waarop deze moet worden gereproduceerd. Kies ervoor om je prints te verkopen als kunst voor aan de muur, meubels, kleding en nog veel meer.

Net als andere kunstmarktplaatsen is dit geweldig voor kunstenaars die het logistieke werk en de klantenservice liever uit handen geven. 

Dit is wat je moet weten over Society6:

  • Aanmelden is gratis en iedereen die zichzelf als kunstenaar beschouwt is welkom.
  • Je ontvangt een door jezelf in te stellen aantal % van elke verkoop van producten waarop je werk wordt weergegeven.
  • Kunstenaars bepalen de prijs van de gedrukte versie van hun illustraties.
  • Het is een gemeenschap. Je kunt in contact komen met een groot aantal kunstenaars.
Man staart naar groot kunstwerk op galerijwand

3. Onlinegallery

Online Gallery is een online kunstplatform dat wordt beheerd door internet professionals en kunstkenners. Dit platform biedt nationale en internationale kunstenaars de juiste omgeving om werk te exposeren en te verkopen. Hun website is mooi en transparant. Zoeken op Online Gallery is makkelijk, het onderling contact leggen tussen kunstkoper en kunstenaar ook.

Belangrijkste doel van Online Gallery is het aanmoedigen van direct contact tussen kunstkoper en kunstenaar. Dit is een directe transactie, zij zitten daar niet tussen en rekenen dus ook geen commissie op verkoop. Je kiest als kunstenaar zelf welk werk je wilt tonen op Online Gallery. Je kunt ook je eigen foto en je biografie plaatsen. 

Belangrijk bij Onlinegallery.nl is informatie te geven: vertel jouw verhaal achter elk kunstwerk dat je op hun platform toont. Zichtbaarheid online neemt ook toe door meer labels te gebruiken. Labels zijn gekoppeld aan de filterpagina’s die kunstkopers gebruiken om werk te vinden.

Op Online Gallery is het heel simpel jouw eigen kunstpagina aan te maken. Abonnementsprijzen beginnen vanaf 4,24 per maand. Per maand opzegbaar! (Meer informatie: zie prijzen pagina).

4. Fine Art America 

Een andere super goed uitgeruste website voor kunstverkoop, Fine Art America beschrijft zichzelf als ”s werelds grootste online marktplaats”.

Dit is meer een kunstmarkt dan een galerij. De site is gericht op het afdrukken van originele kunst. Dus als je reproducties wilt verkopen, is dit misschien iets voor jou.

Naast prints voor aan de muur, kun je je werk ook zien veranderen in items zoals woonaccessoires, technische accessoires en kleding. Fine Art America stelt een basisprijs vast voor producten, en kunstenaars kunnen deze prijs verhogen.

De productzijde is volledig verzorgd, dus zorg ervoor dat je je niet te veel laat meeslepen in het personaliseren van items.

Ondanks het enorme aantal kunstenaars dat op het platform is geregistreerd, wordt er voor je gezorgd als verkoper. Je zou de uitgebreide verkoperspagina kunnen bekijken ter geruststelling.

Dit is wat je moet weten over Fine Art America:

  • De vergoedingen variëren, dit hangt af van het type product waarop je je kunst wilt toepassen.
  • Kunstenaars kunnen originele kunst verkopen, zonder dat ze commissie betalen.
  • Ze hebben meerdere print-on-demand productiefaciliteiten, je werkdruk is dus laag.
  • Je kunt ook via je eigen site prints en gedrukte merchandise verkopen.

5. Singulart 

Deze relatieve nieuwkomer trekt misschien wat meer je aandacht wanneer je al een gevestigde kunstenaar bent.

Singulart, gevestigd in Frankrijk, werd gelanceerd in 2017 en heeft momenteel een veel kleinere gemeenschap van ongeveer 2.200 kunstenaars. Niet zo klein, maar je hebt minder kans om te verdwalen.

Een geweldig aspect van deze online galerij is dat ze ook sculpturen verkopen, naast meer algemeen verkochte schilderijen, prints en foto’s. Je zult zien dat veel online kunstgalerijen zich alleen richten op de verkoop van kunstafdrukken en 2D-kunst.

Er zijn echter een aantal zeer selectieve criteria nodig om maar zo’n kleine groep kunstenaars te ontvangen. In tegenstelling tot andere galerijsites, stelt Singulart veel eisen aan potentiële kunstenaars.

Dus hoewel een kleine galerij misschien aantrekkelijk is voor de opkomende kunstenaar, moet je kijken naar wat je nodig hebt om hier geaccepteerd te worden.

Dit is wat je moet weten over Singulart:

  • Hun commissiepercentage, vergoedingen en andere diensten worden achter slot en grendel bewaard, het is moeilijk om te weten te komen hoeveel ze in rekening brengen wanneer je geen verkoper bent.
  • Ze willen fulltime kunstenaars die een gevestigde waarde hebben in de kunstwereld.
  • Kunstenaars moeten aan een gerenommeerde instelling hebben gestudeerd en werk hebben gepubliceerd.
  • Je moet prijzen hebben gewonnen voor je kunst. Ja, ze zijn erg veeleisend.

6. Artfinder 

Wil je online kunst verkopen met een iets meer ontspannen galerij, probeer Artfinder dan eens.

Met de focus op originele kunstwerken in plaats van prints, laat deze galerij kunstenaars, die over de hele wereld werken, via een aantal verschillende media zien.

Met de aanmeldingscriteria van Artfinder, zal je niet op zolder naar je stoffige diploma’s hoeven te zoeken. Maar deze website verwacht wel dat je serieus bezig bent als kunstenaar.

Bedenk een creatief en interessant verhaal dat je over jezelf kunt vertellen, verscherp je sociale platforms en zorg ervoor dat je een sterk portfolio hebt waar je mee kunt pronken.

Hoewel aanmelden gratis is, heeft deze site ook betaalde premium-abonnementen. Lees over hun abonnementen om de juiste voor jou te vinden.

Dit is wat je moet weten over Artfinder:

  • Ze vragen om een vergoeding van 40%, of 33% als je een betalende abonnee bent.
  • Je krijgt inzichten via een dashboard met de demografische gegevens van je volgers.
  • Ze zijn gespecialiseerd in originele werken. Dat is geweldig als je geen reproducties wilt verkopen.
  • Ze delen wekelijkse kunstenaar ranglijsten. Je kunt je aanmelden om een van de aanbevolen kunstenaars te worden in hun mail-outs.

7. Artplode

Wil je geen commissie betalen voor je verkopen?

Ga dan naar Artplode. Hou er rekening mee dat ze wel een vaste prijs per schilderij in rekening brengen, maar hun kunstenaars profiteren van een aantal andere grote voordelen.

Dankzij hun zeer zeldzame commissievrije beleid heeft deze website werk gehost van enkele echte meesters. Stel je voor dat je kunst in dezelfde galerij hangt als het werk van kunstenaars zoals Pablo Picasso en Joan Miro.

Dit concept heeft Artplode populair gemaakt bij zowel dealers en verzamelaars als kunstenaars. Ze hebben kunstadviseurs bij de hand om klanten te helpen bij hun aankopen, wat goed zou kunnen werken voor jou.

Hun zoekfunctie is gestroomlijnd en ontworpen voor gemak: klanten kunnen alle kunst doorzoeken op basis van onderwerp, grootte en zelfs op basis van de locatie van de verkoper.

Dit is wat je moet weten over Artplode:

  • Voor het plaatsen van een kunstwerk, moet de verkoper €140,- per jaar aan lidmaatschap betalen, daarnaast betaal je € 70,- per geplaatst kunstwerk, maar de verkoper behoudt 100% van de verkoopopbrengst.
  • Je zult rechtstreeks contact op moeten nemen met je koper voor het regelen van de verzending.
  • Ze sturen wekelijks meldingen over kunstenaars uit de galerie naar potentiële kopers.
  • Ze hebben adviseurs die je leren hoe je kunst kunt verkopen. Dit is handig als je niet weet hoe je je werk moet prijzen.

8. UGallery

Deze galerij is meer conceptueel.

UGallery is ontwikkeld met het uitgangspunt dat andere online galerieën eindeloos zijn. De oprichters van deze site wilden dat hun galerie meer als de real deal zou aanvoelen.

Ze hebben een select portfolio van kunst en kunstenaars, en alles wat ze verkopen is exclusief op hun site te verkrijgen.

Dit betekent dat je geen cross-selling kunt doen met je eigen webshop. Bij het verkopen via deze galerie, zul je dus verschillende collecties moeten beheren. Ook verkopen ze geen reproducties.

Zoals bij veel online kunstgalerijen, wordt je bij UGallery ook beoordeeld. Je zult dus een aanvraag moeten invullen om kans te maken om lid te worden.

Ze hebben momenteel 350 kunstenaars in hun portfolio, dus dit is een geweldige kans om echt op te vallen op een ander platform naast je eigen website. UGallery steunt graag opkomende artiesten.

Dit is wat je moet weten over UGallery:

  • De aanmeldingskosten bedragen €5, en de commissie wordt 50/50 verdeeld met de kunstenaars.
  • Ze zorgen voor de verzending op internationaal niveau.
  • Je maakt deel uit van een exclusieve groep getalenteerde kunstenaars, die aan kopers over de hele wereld worden tentoongesteld.
  • Ze hebben een sterke PR-strategie en zijn er trots op dat ze verbonden zijn met hun kunstenaars.

9. Absolut Art

Deze prachtige website met een soort van identificeerbare naam, is allesbehalve pretentieus.

Absolut Art is van hetzelfde bedrijf als Absolut vodka, voor het geval je dit je afvroeg. Het merk gebruikt zijn erfgoed van samenwerkingen met kunstenars zoals Andy Warhol om een uniek platform te creëren dat kunst verkoopt.

Met de slogan “betaalbare kunst” is deze site voor iedereen toegankelijk: nieuwe klanten, ervaren verzamelaars, bekende kunstenaars en beginners in het vak.

Hoewel de gemeenschap relatief klein is, – de site host ongeveer 150 kunstenaars – is deze beweging de moeite waard om deel van uit te maken, tenminste als je wordt geselecteerd.

Om kunst te democratiseren, bestaat het bedrijfsmodel van Absolut uit limited editions van gesigneerde prints. Als je in deze galerie verkoopt, kun je proeven wat het is om exclusief te zijn.

Dit is wat je moet weten over Absolut Art:

  • Ze krijgen een vergoeding van 50% wanneer je je kunst verkoopt. De koper of de site zullen de verzendkosten betalen.
  • Je zult een grote merknaam en een groot marketingbudget achter je werk krijgen.
  • Alle kunstafdrukken die je verkoopt zijn exclusief voor Absolut en worden geproduceerd als limited editions.
  • Aanmelden is eenvoudig, maar ze zijn erg selectief in het kiezen van kunstenaars. Wees voorbereid.

10. Etsy

Het zou geen lijst zijn over online geld verdienen als Etsy er niet op stond.

Deze gevestigde, bekende marktplaats heeft alles wat je nodig hebt om te starten met verkopen. Etsy heeft zelfs zijn eigen advertentie tools waar je gebruik van kunt maken.

Met kosten van €0,20 per product, kun je je eigen winkel behouden op deze site, en een van de grootste wereldwijde doelgroepen bereiken.

Etsy heeft meerdere abonnementsopties: je kunt je gratis aanmelden, of een maandelijks bedrag betalen waarmee je iets meer uit de site kunt halen. Als je een eigen webshop hebt is aanmelden als gratis abonnee misschien alles wat je nodig hebt.

Hoewel je misschien denkt dat Etsy meer gericht is op crafting, wordt het platform gebruikt door 1,7 miljoen verkopers – velen van hen zijn artiesten zoals jij. Met een goede opzet en een enorm publiek, zou dit jouw platform kunnen zijn.

Dit is wat je moet weten over Etsy:

  • Ze brengen een vergoeding in rekening voor het verwerken van verkopen. 
  • Voor een maandelijkse bedrag heb je toegang tot premium tools. Dit omvat advertentietegoed en een gepersonaliseerde winkel.
  • Verkopers worden beschermd. Etsy helpt bij het oplossen van problemen die klanten hebben met hun betaling.
  • Ze bieden tips voor het online kunst verkopen, ondersteuning voor verkopers en een nieuwsbrief om je te helpen bij het behalen van succes.

11. VSUAL

Het is geen typefout. VSUAL omschrijft zichzelf als een “print on demand marktplaats voor kunstenaars en kopers met een goede smaak”.

Deze gestroomlijnde website maakt een einde aan de random items die je op andere marktplaatsen zult vinden. Voor VSUAL draait het allemaal om premium prints met verschillende inlijst opties.

Aanmelden is gratis, eenvoudig en wereldwijd beschikbaar. Ze zullen niet veel van je vragen tijdens het aanmeldingsproces, maar deze site beoordeeld het werk dat door kunstenaars wordt geüpload.

Als je een bepaald kunstwerk uit je portfolio wilt laten zien, kun je dit ter beoordeling indienen. Dit betekent dat kopers een veel aangenamere ervaring zullen hebben bij het bladeren door je werk. 

Dit is wat je moet weten over VISUAL:

  • Kunstenaars bepalen de prijs bij het verkopen van kunst. De opmaak kan verschillen, afhankelijk van de inlijst opties.
  • Ze regelen alles na de transactie. Van afdrukken tot verzending tot klantenservice.
  • Productfoto’s hebben een inzoomfunctie. Klanten kunnen inzoomen op je werk, dus zorg ervoor dat je een foto van hoge kwaliteit uploadt.
  • Je behoudt alle rechten op je werk en kunt je kunst op elk moment verwijderen.

Een geweldig aspect van deze online galerij is dat ze ook sculpturen verkopen, naast meer algemeen verkochte schilderijen, prints en foto’s. Je zult zien dat veel online kunstgalerijen zich alleen richten op de verkoop van kunstafdrukken en 2D-kunst.

Er zijn echter een aantal zeer selectieve criteria nodig om maar zo’n kleine groep kunstenaars te ontvangen. In tegenstelling tot andere galerijsites, stelt Singulart veel eisen aan potentiële kunstenaars.

Dus hoewel een kleine galerij misschien aantrekkelijk is voor de opkomende kunstenaar, moet je kijken naar wat je nodig hebt om hier geaccepteerd te worden.

Dit is wat je moet weten over Singulart:

  • Hun commissiepercentage, vergoedingen en andere diensten worden achter slot en grendel bewaard, het is moeilijk om te weten te komen hoeveel ze in rekening brengen wanneer je geen verkoper bent.
  • Ze willen fulltime kunstenaars die een gevestigde waarde hebben in de kunstwereld.
  • Kunstenaars moeten aan een gerenommeerde instelling hebben gestudeerd en werk hebben gepubliceerd.
  • Je moet prijzen hebben gewonnen voor je kunst. Ja, ze zijn erg veeleisend.
author-sign

Voorgestelde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

* indicates required

Powered by MailChimp