Kunstmarketing: hoe je jouw kunst kunt promoten

Kunstmarketing is een belangrijk onderdeel van het kunstenaarschap. Als je het goed doet dan besteed je 50% van je tijd hieraan.

Van praktische tips voor sociale media tot het bouwen van een geweldige website, hier zijn mijn beste tips voor het promoten van jouw kunst.

Kunst maken is het leuke deel, maar het naar buiten brengen kan net zoveel tijd kosten en een beetje uitdagender zijn. Weet je niet zeker hoe jij jouw kunstwerken online op de markt kunt brengen? Geen probleem, er zijn tips en trucs om je te leren hoe je jezelf als kunstenaar kunt promoten. Aan het einde van dit artikel zul je enthousiast zijn en veel bruikbare ideeën hebben om je kunst op te laten vallen bij een breder publiek.

Start kunstmarketing met een geweldige online portfolio

Het bouwen van een online kunstportfolio is een cruciale eerste stap in effectieve kunstmarketing. Of je nu aan het netwerken bent met een nieuwe contactpersoon, een aanvraag indient voor een project of je werk instuurt voor een kunstwedstrijd; je moet een plek hebben waar je mensen naartoe kunt leiden om je beste werk te laten zien.

Het maakt niet uit of je beeldende kunst, je tattoo-portfolio of iets daar tussenin op de markt brengt: als je wilt dat je werk gezien wordt, is een online portfolio een must.

Aangezien jouw portfolio vaak dient als een eerste indruk, is het belangrijk om er goed over na te denken. Hier zijn enkele belangrijke functies die jouw portfolio laten schitteren en jouw kunstmarketing naar een hoger niveau tillen.

Gebruik een tijdbesparende websitebouwer

Bespaar jezelf tijd en geld en gebruik een online portfolio platform waarmee je jouw site binnen enkele minuten kunt bouwen. Kies er een die je een gratis proefperiode geeft, zodat je kunt zien of deze geschikt is voor jouw behoeften.

Kies een lay-out en sjabloon die aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk zijn; als het gaat om fine art marketing wil je iets dat je merk weerspiegelt en bezoekers onderdompelt in je digitale wereld. Je kunt dit doen door consistent gebruik te maken van lettertypen, kleuren en andere merkmiddelen.

Beheer zelf de inhoud

Hoewel het verleidelijk kan zijn om al jouw werk op je online portfolio website te laten zien, moet je een beetje kieskeurig zijn bij het kiezen van wat je wilt opnemen.

Bezoekers zullen minder snel door een portfolio met te veel voorbeelden bladeren. Als jouw portfolio te veel voorbeelden heeft, zullen sommige van die prachtige stukken in je portfolio misschien nooit worden gezien, waardoor bezoekers overweldigd worden.

Je kunt je inspanningen voor kunstpromotie ondermijnen door stukken op te nemen die niet jouw beste werk vertegenwoordigen. Plan om jouw portfolio een of twee keer per jaar te herzien om het fris te houden.

Jouw “Artist Statement” en “Over mij”-pagina

Zorg ervoor dat je jouw artist statement aan jouw website toevoegt. Een artist statement beschrijft hoe je werkt en wat je kunst betekent.

Leren hoe je een artist statement schrijft is een ander belangrijk aspect van kunstmarketing, omdat er tijdens je carrière vaak om wordt gevraagd. Je hebt het nodig om je werk in te dienen voor kunstwedstrijden en om te verstrekken aan alle media die over je kunst schrijven. Het is ook een hoeksteen van het creëren van jouw merkidentiteit als kunstenaar.

Het gedeelte Over mij in jouw portfolio is een goede plek om het te plaatsen. Zorg ervoor dat je de rest van jouw “Over mij”-pagina invult met boeiende inhoud over jezelf en jouw bezigheden; potentiële klanten willen de kunstenaar achter de kunst leren kennen.

Begin met bloggen

Het toevoegen van een blog aan uw online portfolio zal een grote bijdrage leveren aan de marketing van jouw kunst, aangezien het regelmatig creëren van unieke inhoud voor je site zal helpen om de positie in de zoekresultaten te verbeteren.

Met blogberichten kun je ook pronken met jouw kunstenaarschap. Blogposts boordevol informatie tonen jouw expertise en positioneren je als marktleider.

Verkoop kunst online

Vraag je je af hoe je kunstwerken online op de markt kunt brengen zodra bezoekers op jouw portfolio website zijn beland? Het verkopen van jouw stukken of afdrukken is een uitstekende manier om jouw inkomsten te vergroten.

Je hebt je bezoekers al geïnteresseerd in je kunst, dus het opzetten van een online winkel zorgt ervoor dat je geen potentiële verkoop misloopt. Zodra deze stukken op de muren van verzamelaars en klanten staan, kunnen ze interesse wekken bij andere kopers, waardoor ze in feite meer kunstmarketing voor u doen.

Kies een online portfolioplatform met online winkelfunctionaliteit en een marktplaats voor kaarten en prints. Door rechtstreeks aan klanten te verkopen, kunt je transactiekosten vermijden die typisch zijn voor sommige online marktplaatsen.

Doe mee aan kunstwedstrijden om op websites voor kunstpromotie te komen

Meedoen aan wedstrijden werkt uitstekend als gratis promotie. Als het je lukt om te winnen, verdien je niet alleen wat aandacht voor je kunst, maar als je de prijs onder je riem hebt kun je een reputatie opbouwen als een groot kunstenaar.

Zelfs als je de wedstrijd niet wint, kan meedoen nog steeds helpen bij het vermarkten van je kunst, aangezien veel wedstrijden pronken met een aantal tweede-prijs-winnaars, eervolle vermeldingen of recent ingediende inzendingen op hun kunstpromotie-websites.

Enkele jaarlijkse kunstwedstrijden die het bekijken waard zijn, zijn onder meer:

En als je even googled, dan zie je er zeker nog 50 meer, die alleen al in Nederland plaatsvinden.

Offline kunstpromotie: organiseer je eigen expositie

Hoewel het promoten van jouw kunst online zeer effectief kan zijn, vergeet dan niet de kracht van kunstpromotie in het echte leven. Mensen die interactie zoeken met jouw werk in de echte wereld hebben meer kans om het te onthouden dan iets waar ze online langs scrollen.

Het organiseren van je eigen kunstshow is een geweldige manier om de kneepjes van kunstmarketing te leren – en het is misschien makkelijker dan je denkt. Hier zijn enkele tips om je expositie soepel te laten verlopen:

  • Bedenk een thema om de hele show aan elkaar te knopen. Hoewel het niet verplicht is, kan een thema een gevoel van focus geven aan een expositie en je helpen om te beslissen of er andere kunstenaars zijn waarmee je wilt samenwerken.
  • Overweeg om er een groepsshow van te maken. Meer kunstenaars betekent meer kunstmarketing voor de show! Elke artiest kan zijn of haar netwerk van vrienden en fans onder de aandacht brengen, waardoor het bereik van jouw kunst wordt vergroot.
  • Houd niet vast aan de traditionele opties voor locaties. Natuurlijk, als het binnen je budget valt, is het geweldig om een ​​formele galerij te huren. Maar elke plek die open en toegankelijk is zou kunnen werken. Enkele voorbeelden zijn hotellobby’s, restaurants en muziekzalen, of zelfs een leegstaande winkel zou je hiervoor tijdelijk kunnen gebruiken.
  • Een geweldige poster zal een grote bijdrage leveren aan de marketing van jouw kunst. In een later blog zal ik mijn beste tips geven voor het maken van een poster die klanten zal lokken.

Marketing van je kunst door te netwerken

Als het gaat om promotie voor kunst, is netwerken een van de belangrijkste vaardigheden om onder de knie te krijgen. Hier zijn enkele van de beste manieren om die relaties tussen kunst en wereld op te bouwen:

  • Woon kunsttentoonstellingen en beurzen bij

Hier kun je kunstliefhebbers, professionele kunstenaars, galeriehouders en agenten ontmoeten. Het is uiterst belangrijk om deze contacten te leggen. Mensen die je ontmoet kunnen je op de hoogte houden van nieuwe mogelijkheden (zoals welke kunstgalerijen inzendingen accepteren) en je helpen je kunst op de markt te brengen door je kunstwerken te delen op hun sociale feeds of populaire kunstenaars aan te bevelen om mee samen te werken.

Vergeet uw visitekaartjes niet mee te nemen en deel ze uit aan iedereen die je tegenkomt. Het klinkt als een kleinigheid, maar zelfs een goed ontworpen kaart kan echt helpen bij kunstenaarspromotie.

  • Word lid van artiestenorganisaties

Naast het bieden van talloze netwerkmogelijkheden, kunnen deze organisaties vaak workshops, artiestenpromotie en belangenbehartiging, bronnen en meer bieden.

Er zijn veel kunstenaarsorganisaties gevestigd in specifieke landen, staten of steden, dus kijk eens naar lokale organisaties waar je misschien lid van wilt worden. Er zijn ook verschillende landelijke organisaties.

Enkele voorbeelden zijn:

* The Portrait Society of America

* Olieverfschilders van Amerika

* Kunstorganisatie België

* BBK Beroepsvereniging voor Beeldende Kunstenaars

* Ateliers Nederland

* Cultuur en ondernemen

* De Zaak Nu

Gemeenschapsgerichte kunstenaarsmarketing: doe mee aan lokale initiatieven

Dit is een geweldige manier om je kunst naar buiten te brengen en tegelijkertijd een beetje goed te doen voor je medekunstenaars.

Sommige ideeën voor kunstmarketing zijn onder meer het leveren van kunstwerken voor liefdadigheidsveilingen, deelname aan gemeenschaps-kunstprojecten zoals muurschilderingen en vrijwilligerswerk om les te geven in gemeenschapscentra.

Nieuw in de stad? Er zijn nog steeds veel manieren om betrokken te raken bij een kunstenaarsgemeenschap en dat netwerk op te bouwen en jouw kunst op de markt te brengen.

Hoe je kunst opvalt als je nieuw bent: werk samen aan een kunstproject

Het is een veel voorkomende vraag voor nieuwe kunstenaars: hoe krijg ik mijn kunst naar buiten als ik net begin en geen connecties heb? Het vinden van andere kunstenaars om mee samen te werken is een geweldige strategie voor het promoten van kunstenaars voor nieuwe kunstenaars.

Als er een andere kunstenaar bij betrokken is, zullen meer mensen op de hoogte zijn van jullie samenwerking. Alle nieuwe kunstenaars hebben te maken met het probleem hoe ze hun kunst naar buiten kunnen brengen, en het is fijn om te weten dat je niet helemaal in je eentje door de kunstwereld hoeft te navigeren.

Hoewel het vinden van andere kunstenaars, die met hetzelfde medium werken als jij, een goede manier is om mee te beginnen, maar als je buiten de kaders denkt zijn de mogelijkheden eindeloos. Je zou bijvoorbeeld een band kunnen vinden die albumhoezen nodig heeft voor hun volgende album.

Subsidies aanvragen

Met een kunstbeurs kun je erkenning krijgen als kunstenaar. Sommige kunstenaarsorganisaties promoten graag de geweldige kunstwerken die ze hebben ondersteund, dus dit kan resulteren in wat media-aandacht.

Er zijn veel kunstbeurzen beschikbaar; zoek naar degenen die het beste bij jouw werk passen en ga aan de slag met het schrijven van een geweldige subsidieaanvraag.

Plaats je kunst in muziek-, film- en tv-projecten

Sommige kunstenaars verdienen hun brood met het maken van kunstwerken die in film en tv verschijnen. Dit kunstwerk kan variëren van een schilderij dat op de achtergrond komt te hangen tot een bedrijfslogo of een etalage.

Als het je lukt om je kunst in een film of tv-show te krijgen, zal dit resulteren in veel ogen op je werk en je naam in de aftiteling van het project.

Neem eerst contact op met lokale productiebedrijven of, als dat niet lukt, met lokale film- en tv-studenten. Hoewel je met je werk in een studentenproductie waarschijnlijk niet het sterrendom zult bereiken, is het een manier om te laten zien dat je in staat bent om te voldoen aan de unieke vereisten die gepaard gaan met film- en tv-productie.

Dien je werk in op websites voor het plaatsen van kunst

We hebben het gehad over het inzenden van je werk voor wedstrijden en beurzen, maar een andere manier om je kunstwerk regelmatiger online te promoten, is door het in te dienen op kunstwebsites. Zelfs als er geen actieve wedstrijden gaande zijn, kunnen sites zoals deze je werk nog steeds aan een nieuw publiek laten zien.

Controleer voordat je het indient of ze op zoek zijn naar speciale thema’s of soorten kunst.

Hoe je jouw kunst kunt laten opvallen op sociale media

Om het meeste uit sociale media te halen, heb je een solide strategie nodig, inzicht in jouw account analyses en technieken om regelmatig een breder publiek te bereiken. Hierover zal ik een apart blog schrijven.

Wanneer je leert hoe je kunst online op de markt kunt brengen, moet je elk van de hier beschreven stappen doorlopen om er zeker van te zijn dat je strategisch en effectief te werk gaat. Sociale platforms zijn de sleutel tot welke promotie dan ook geworden, en hoewel je niet elk afzonderlijk sociaal kanaal hoeft te gebruiken, kun je er een paar proberen om erachter te komen welke de meeste aandacht trekken.

Creëer een strategie voor online marketing van kunst

Zorg ervoor dat je een strategie maakt voordat je begint met het vermarkten van je kunst op sociale media. Als je geen concrete doelen voor ogen hebt, is het moeilijker om je voortgang te beoordelen en gebieden te identificeren waar je zelfpromotie als kunstenaar geen resultaten oplevert.

Daarom moet je beginnen met het maken van een sociale media strategie om jouw kunstwerken online te promoten. Het moet zaken bevatten zoals wat je uit jouw promotiecampagne wilt halen, welk type publiek je wilt trekken en welke platforms je gaat gebruiken.

Zakelijke accounts instellen op Facebook en Instagram

Gebruik zakelijke pagina’s op Facebook en Instagram in plaats van persoonlijke social media-pagina’s om jouw kunst online te promoten. Je artiestenpromotie ziet er professioneler uit en je hebt toegang tot meer analysetools om je socialmediamarketing te verbeteren. Met gegevens kun je precies zien welke stukken inhoud in het verleden het meest effectief waren.

Zodra je bijvoorbeeld een bedrijfspagina hebt, kun je meer analysetools gebruiken en Facebook-advertenties maken. Je moet beginnen met het instellen van jouw Facebook-bedrijfspagina, aangezien deze vereist is om een ​​zakelijk account op Instagram te maken.

Zorg dat je volgers voor je promoten Promoten

Peer-to-peer promotie is een van de hoekstenen van een goede social media strategie. Dat betekent manieren vinden om uw volgers namens u te laten promoten.

Een manier om dat te doen is met wedstrijden. Sommige bedrijven bieden bijvoorbeeld gratis producten aan als prijzen en vragen deelnemers om deel te nemen aan de wedstrijd door een bericht te plaatsen waarin het bedrijf of product wordt genoemd.

Als onafhankelijk kunstenaar zul je waarschijnlijk geen dure hoofdprijs kunnen aanbieden. Als je echter creatief bent, zijn er tal van manieren waarop je mensen kunt verleiden om deel te nemen.

Je kunt de deelnemers bijvoorbeeld de opdracht geven een bericht te maken over hun favoriete stuk uit jouw portfolio en een van jouw kunstwerken als prijs aanbieden. Deelnemers kunnen kunstwerken online op de markt brengen in hun netwerken. Dit is een eenvoudig idee voor zelfpromotie van kunstenaars welke je regelmatig kunt gebruiken.

Cross-promotie met andere artiesten

Er zijn veel kunstenaars in dezelfde positie als jij: ze zijn ook op zoek naar manieren om hun werk te promoten. Een gemakkelijke manier om wat artiestenpromotie te krijgen, is dus om af te spreken met een andere kunstenaar. Het kan zo simpel zijn als het plaatsen van enkele berichten die het werk van de kunstenaar benadrukken en wat je er leuk aan vindt, met de afspraak dat ze hetzelfde voor jou zullen doen.

Het is een win-win voor kunstmarketing: je krijgt allebei wat meer ogen op je werk. En aangezien ieders smaak in kunst anders is, kun je cross-promotie doen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het sturen van potentiële klanten naar een concurrent.

Houd de voortgang bij met analysehulpmiddelen

Tools zoals Facebook Insights en Instagram Analytics kunnen je helpen om te zien hoe goed jouw sociale media-promoties werken. Deze tools kunnen je dingen vertellen zoals hoeveel weergaven elk van jouw berichten trekken en hoeveel van die bezoekers hebben doorgeklikt om jouw online portfolio te zien.

Door de prestaties van jouw verschillende berichten en sociale-mediastrategieën te vergelijken, kun je een beter beeld krijgen van welke kunstmarketingsinspanningen werken en welke niet.

Hoewel de tools die zijn ingebouwd in Facebook en Instagram voldoende informatie bieden om aan de slag te gaan, zijn er veel analysetools van derden die verder gaan.

Laat je online inspireren door je collega-kunstenaars

Bestudeer de socialemedia-accounts van de kunstenaars waar je naar opkijkt – of kunstenaars die de zelfpromotie van kunstenaars onder de knie hebben. Je moet alles over hen onderzoeken, van het soort afbeeldingen dat ze plaatsen tot hun publicatieschema. Door te leren wat deze sociale media-accounts zo succesvol maakt, krijg je enig inzicht in wat jijzelf beter zou kunnen doen.

Hulpmiddelen voor naplanning gebruiken

Het is belangrijk om consequent nieuwe inhoud op sociale media te plaatsen. Het is een geweldige manier om je volgers betrokken te houden en nieuwe aan te trekken. Het kan echter lastig zijn om er dag in dag uit bij te blijven.

Gelukkig zijn er verschillende planningstools die de stress kunnen wegnemen. Met deze tools kun je je berichten in je eigen tempo maken en vervolgens plannen dat ze op bepaalde tijden automatisch worden geüpload.

Deze tools maken het gemakkelijk om op de beste tijden te posten. Zoals de analyses je waarschijnlijk zullen laten zien, kan het tijdstip van de dag een belangrijke bepalende factor zijn of jouw kunstmarketing wordt gezien door jouw gekozen publiek.

Dus als je meer wilt weten over de planningstools die er zijn, vind je op google een hele lijst met de beste planningstools voor Instagram.

Start een Facebook-advertentiecampagne

Je zou kunnen aannemen dat je veel geld zou moeten uitgeven om enig rendement te halen uit advertenties op Facebook. Maar dat is niet het geval. Je kunt beginnen door slechts $ 1 uit te geven!

Facebook-advertenties bieden veel flexibiliteit. Je kunt klein beginnen en naar behoefte opschalen. Je kunt ook verschillende indelingen voor kunstpromotie testen met Facebook-advertenties, zoals foto- en videoadvertenties, om te zien welke de interesse van je publiek wekken.

Wat nu?

Gefeliciteerd – je bent op weg om onder de knie te krijgen hoe je je kunst kunt promoten. Als je al deze methoden in de praktijk brengt, zul je merken dat je reputatie groeit en nieuwe kansen ontstaan.

Bekwame kunstenaarspromotie en kunstmarketing kunnen je zelfs helpen om jouw kunst in een kunstgalerie te krijgen. Zodra je jouw kunst op de juiste manier op de markt brengt, kan er van alles gebeuren, van galerieweergave tot bloeiende verkopen. Het is tijd om eropuit te gaan en je werk met de wereld te delen!

Aanbevolen artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

* indicates required

Powered by MailChimp

Translate »