Online Kunst Verkopen: 10 Tips

Kunst is voor iedereen bereikbaar en je kunst online verkopen kost even tijd, maar dat geeft je verkoopmogelijkheden een boost. 

Online je werk aanbieden wordt e-commerce genoemd. Kunstliefhebbers kunnen op die manier de kunst vinden waar ze van houden voor een prijs die ze bereid zijn om te betalen zonder te hoeven reizen.

De online verkoop van kunst stijgt naar verwachting in 2024 naar 7,85 miljoen euro. Als je een kunstenaar bent die op zoek is naar publiek, is het online aanbieden van je werk de meest effectieve en lucratieve manier.

Er zijn een paar routes die je kunt nemen om je kunst online te verkopen. Naast een persoonlijke website kun je samenwerken met een of twee van ‘s werelds toonaangevende galerijen. 

We delen enkele tips waarmee je aan de slag kunt gaan. Hierna kun je naar mijn blog gaan waar ik een lijst met de beste online galerijen van dit jaar heb beschreven om mee samen te werken.

1. Wat is jouw niche

Of je nu een kunstenaar of een kunsthandelaar bent, begin met online jouw kunst te verkopen vanuit een duidelijke basis en herkenbare stijl. Maak een collectie die met jouw stijl overeen komt of maak meerdere collecties in je portfolio aan die qua stijl overeenkomen.

Onthoudt dat je andere mensen moet overtuigen waarom ze jouw kunst moeten kopen. Jij alleen bent verantwoordelijk voor de marketing van je kunst, dus wees bereid om open en eerlijk en zelfverzekerd over te komen. Houd er rekening mee dat het voor iedereen beter overkomt als je de kunst die je verkoopt zelf ook echt mooi vind.

Je kunt kiezen uit:

  • Een bepaalde schildertechniek, zoals olieverf, aquarel, gouache of acryl
  • Een stijl, zoals fotorealisme of een thema zoals fantasie of oude meesters

Als je kijkt naar cadeauwinkels van ‘s wereld grootste musea, dan zie je dat met schilderijen van alles kan worden geproduceerd, van sjaals tot aan verpakking en paraplu’s. 

2. Kies je producten

Als kunstenaar ben je ook ondernemer en het wordt tijd om je ondernemers skills onder de loep te nemen. Je kunt heel veel doen met een origineel kunstwerk, je kunt er kaarten van laten drukken of je kunst op kleding of producten laten drukken. Maar om kosten te besparen zijn er een aantal websites die dit voor jouw regelen; jij ontvangt dan alleen een paar procent commissie of een vooraf ingesteld bedrag als zij een kaart of een product met jouw kunst verkopen.

Als je kijkt naar cadeauwinkels van ‘s werelds grootste musea, dan zie je dat met schilderijen van alles kan worden gereproduceerd, van sjaals tot aan verpakkingen en paraplu’s.

Een geweldige manier voor jouw als kunstenaar om online je verkopen te vergroten, is door verschillende media te gebruiken. Dit kan een enkel stuk – een schilderij misschien die je werk perfect vastlegt – transformeren van een eenmalige naar een onbeperkte inkomstenbron.

Het verkopen van prints is de eerste (en eenvoudigste) stap om geld te verdienen met je 2D-stukken. Kies een afdruktype, de kwaliteit van het papier en verkoop ze met of zonder lijst. Als het goedkoper is, werk dan samen met een drukkerij.

3. Bepaal je grenzen

Het reproduceren van kunst in prints kan een mooi inkomen opleveren. Maar bedenk of je in plaats daarvan misschien limited editions zou moeten aanbieden.

Kiezen voor beperkte oplagen van prints zal een gevoel van schaarste aan je kunst toevoegen. Ook al verkoop je online, je verkoopt aan kunstliefhebbers die op zoek zijn naar iets speciaals.

Doe onderzoek als het gaat om de prijzen van je kunst. Als je nog maar net begint met online kunst verkopen, zorg er dan voor dat je jezelf niet uit de markt prijst:

  • Overweeg je ervaringsniveau, of dat van de kunstenaar. Net klaar met je studie? De prijzen moeten dit weerspiegelen.
  • De tijd die je besteedt aan het maken van dat kunstwerk moet in de prijs worden ingebouwd. Rendement op investering is erg belangrijk.
  • Bekijk voor welke prijs vergelijkbare kunstenaars hun werk verkopen.

Een voorbeeld hoe je een origineel werk kunt prijzen:

Jij wilt 25,- euro per uur verdienen met je werk. Je vaste lasten zijn 1000,- per maand. De kosten voor het maken van je werk zijn inclusief drager en verf en penselen € 50,-. Je doet 20 uur over het maken van je schilderij. De droogtijden niet meegerekend. 

20 uur × 40,- = 500,- Kosten materialen = 50,-. Totaal zou een origineel schilderij € 850,- excl. BTW moeten kosten. 

Een galerie houdt meestal 50% aan commissie in van een verkocht schilderij. De prijs die jij ervoor vraagt, wordt dan met 2 vermenigvuldigd.

In een apart blog staat een mooie rekentool waarmee je de prijs kunt berekenen van je kunstwerk.

Wat hou je over van dit bedrag?

Als je je vaste lasten aftrekt van dit bedrag dan moet je rekening houden met Btw-afdrachten. Andere belastingafdrachten zijn de ZVW-afdrachten en de IB-belasting. 

Daarnaast heb je nog je verzekeringen die nodig zijn als ondernemer en die je als bedrijfskosten kunt aftrekken. 

Als je dit op een rijtje hebt dan weet je hoeveel je moet verkopen om per maand je vaste inkomen te verdienen en hoeveel schilderijen je moet verkopen. 

Het is maar voor weinig kunstenaars weg gelegd dat ze van alleen hun originele schilderijen kunnen rondkomen, daarom is naast lesgeven de verkoop van online-producten bijna een must.

muur bedekt met verschillende prints

4. Bouw een eigen website 

Iedere kunstenaar heeft een eigen website nodig om online kunst te kunnen verkopen.

Op jouw persoonlijke website staat jouw werk centraal en kun je deze onder jouw eigen voorwaarden presenteren. De homepage kan worden gevuld met alleen jouw kunst in een gepersonaliseerde online galerij.

Kies voor een website bouwer waarmee je het snelst online kunt gaan, en ga aan de slag met een ontwerp dat bij je stijl past.

Er zijn tal van providers die gratis templates hebben waaruit je kunt kiezen als basis voor een webshop.

Het webshop format zal je website transformeren. In plaats van een plek om je werk alleen maar te laten zien, wordt je website een volwaardige winstgevende onderneming.

Omdat je als startende kunstenaar misschien nog niet veel inkomen verwerft, kun je bijvoorbeeld de goedkoopste oplossing kiezen door een gratis website te maken bij Exto.nl, of met verkoopmogelijkheden voor maar € 4,- per maand.

Je kunt blijven spelen met een lay-out als aanvulling op de kunst die je verkoopt. Maar zorg er wel voor dat het werk zelf zal blijven opvallen: denk erover na om een simpele witte achtergrond voor je galerij te gebruiken.

Zorg ervoor dat je:

  • De perfecte domeinnaam vind. Onze tip voor kunstenaars? Gebruik je volledige naam. Simpel en effectief.
  • Beschouw je online galerij als een etalage. Het moet overzichtelijk en indrukwekkend zijn.
  • Koppel je socialmedia-accounts aan je website. Dan hebben we het over je zakelijke accounts, niet je persoonlijke.

5. Social media

Dat is waar social media voor is, als we het hebben over bedrijfsprofielen. Dit is je kans om controle te hebben over de verspreiding van je kunst. Met platforms zoals Instagram en Pinterest kun je een veel diverser publiek bereiken dan met alleen je eigen website. 

Gebruik sociale netwerken als een kans om je menselijke kant te laten zien aan je klanten. Upload content van achter de schermen waardoor mensen zien dat jij echt ben, daarmee hou je je publiek betrokken.

Het hebben van een trouwe groep volgers op social media zal zijn vruchten afwerpen. Je kunt enthousiasme genereren rondom nieuwe kunst, waarde aan je merk toevoegen en terugkerende klanten vasthouden.

Ook is het een makkelijke manier om online in contact te komen met andere makers en schilders.

Als je een sociaal profiel aan het opbouwen bent:

  • Hou de kwaliteit van je productfoto’s consistent. Verlies je professionele imago niet, ook al maak je contact op een persoonlijker niveau.
  • Laat de kunstenaar of kunstenaars achter het werk zien.
  • Vergeet niet: maak winst. Je wilt online kunst verkopen, gebruik sociale platforms als uitbreidingen van je etalage. 

6. Maak goede foto’s

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van online kunst verkopen.

Als je je producten niet op de juiste manier fotografeert, zal al je harde werk voor niets zijn. Maar niet als fotografie van lage kwaliteit deel uitmaakt van je kunst.

Als je zelf niet goed bent met een camera, zoek dan een professionele fotograaf. Zoek naar iemand die weet hoe hij schilderijen online moet verkopen, of iemand die een expert is in het maken van gedetailleerde foto’s.

Elk product dat online verkocht wordt, moet in het beste en meest nauwkeurige licht gefotografeerd worden.

Ik zal later in een nieuwe blogpost tips geven voor productfotografie. Abonneer je op mijn nieuwsbrief als je hiervan op de hoogte gehouden wilt worden.

Naarmate je aantal volgers groeit, krijg je misschien de mogelijkheid om naast je website ook online kunst te verkopen via Instagram of een internationale gallery site. Vergeet dus niet om de kwaliteit consistent te houden op elk platform waar je je bevindt.

Laat je beste werk zien:

  • Start met een vooraanzicht van het hele kunstwerk. En laat vervolgens detailfoto’s zien.
  • Laat je kunst in context zien. Mensen moeten een reden hebben voor hun aankopen, dus laat zien hoe jouw kunst een muur, plank of schoorsteenmantel tot leven kan brengen.
  • Close-up foto’s. Laat de textuur van je kunst zien – online kunnen schilderijen er soms ‘plat’ uitzien.

7. Regel de logistiek 

Zorg dat je het proces van verpakken en verzenden goed geregeld hebt voordat je online kunst gaat verkopen. Zorg ervoor dat je erachter komt hoe dit alles zonder te falen kan werken.

Als je van plan bent om geld te verdienen met prints en merchandise, is samenwerken met een print-on-demand bedrijf een geweldig idee. Ze zullen alles regelen, behalve de transactie.

Je kunt het verzendproces ook zelf beheren. Afhankelijk van het aantal producten dat je wilt verkopen, kan het de moeite waard zijn om samen te werken met een logistiek bedrijf. Dit zou namelijk goedkoper uit kunnen pakken.

Er zijn een aantal briljante handleidingen online beschikbaar, gemaakt door kunstenaars voor kunstenaars. Zoek ze op als je precies wilt weten hoe je je werk het beste kunt inpakken en verzenden.

In een volgende blogpost zal ik stap voor stap uitleggen hoe je je kunst het beste kunt inpakken en verzenden. Dit kan je helpen bij het veilig verzenden van je creaties.

De drie belangrijkste principes zijn:

  • Garandeer veiligheid. Er is niets erger dan wanneer je meesterwerk tijdens het transport beschadigd raakt.
  • Blijf professioneel. En dan bedoelen we gedurende het hele proces, van je werkplek tot aan de deur van de klant.
  • Efficiëntie, economie en ecologie. Probeer deze alle drie af te vinken.

8. Bescherm je werk

Plagiaat is een trieste en bijna onvermijdelijke realiteit wanneer je kunst online deelt of verkoopt. Voor sommige kunstenaars is het misschien makkelijker om dit gewoon af te schrijven als een irritant nadeel.

Maar er zijn stappen die je kunt ondernemen om je kunst te beschermen tegen inbreuk op het auteursrecht. Een voor de hand liggende optie is om je werk visueel te belemmeren.

Dit kan worden gedaan door watermerken of afbeeldingen van een lage resolutie te gebruiken. Maar dit heeft ook nadelen, want na al je harde werk, kan je minder aan klanten laten zien. En bedrijven die kunstwerken plagiëren zijn waarschijnlijk niet erg geïnteresseerd in kwaliteit.

Soms kunnen een openhartige benadering en een loyaal klantenbestand je sterkste bondgenoten zijn. Zelfs grote retailers kunnen je hebben gekopieerd. Maar je kunt ze overhalen om deze producten uit de verkoop te halen.

  • Neem rechtstreeks contact op met de copycat. Doe dit op een kalme manier en deel het bewijs dat het werk van jou is.
  • Hou het eerst privé. Exposeren via social media is niet altijd de juiste aanpak.
  • Bekijk of je een claim kunt indienen bij Pictoright.

9. Werk met offline galerieën

Het kan goed zijn om traditie te omarmen. Het maakt niet uit hoe goed de foto’s zijn die je maakt van je werken voor social media; niets is te vergelijken met het echte werk.

Kunst bekijken in een fysieke galerij is een zintuiglijke ervaring voor kunstenaars en kunstliefhebbers. Zelfs de geur van olieverf geeft voor mensen een gevoel van nostalgie.

Het onderhouden van relaties met offline galerijen is ongelooflijk waardevol voor kunstenaars. Je krijgt de kans om kunst te verkopen via tentoonstellingen en kunstbeurzen, en je kunt op een persoonlijker niveau in contact komen met potentiële klanten.

Ga er helemaal voor en promoot eventuele aankomende expositie via je sociale platforms. 

Als je slim bent dan gebruik je de demografische gegevens van je volgers om de beste locaties te vinden om je werk te laten zien. 

Als je een offline galerie wilt benaderen, onthou dan:

  • Om te controleren of ze gespecialiseerd zijn in jouw kunststijl.
  • Benader ze professioneel. Stuur geen privéberichten via Instagram.
  • Onderzoek hun provisie tarieven. Is het economisch haalbaar?

10. Werk online met galerieën

Niet alle online galerieën zijn hetzelfde.

Als je een kunstenaar bent die overweegt om samen te werken met een online kunstgalerij, zul je naast het hebben van een persoonlijke winkel, eerst wat onderzoek moeten doen.

Wanneer een veel grotere galerie je werk online vertegenwoordigt, is dit geweldig voor je bekendheid als kunstenaar. Je kunst zal worden gezien door een groot publiek van kunstverzamelaars.

Ook is het een goede kans om te netwerken met gelijkgestemde kunstenaars.

Hou er wel rekening mee dat deze sites commissie vragen over je verkopen, net zoals een traditionele kunstgalerij. De tarieven variëren en er kunnen ook extra kosten in rekening worden gebracht.

Wees ook kritisch. Er staat veel niet zo geweldige kunst online waarmee online galerijen en kunst marktplaatsen worden overspoeld. Zorg ervoor dat je naast kunstenaars staat wiens werk van goede kwaliteit is.

Lees hier verder over 10 tips over online gallerieën

Ontvang gratis de Kunstwerk Verpakkingsgids!

NIEUWSBRIEF

Ik vind het leuk om je mening te horen en stel je reactie op prijs

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Winkelwagen
Scroll naar boven