ua16978532-6
Dark Mode On / Off

Isaac Levitan, Golden Autumn, 1895

De manier waarop je een landschap schildert varieert aanzienlijk. Dat is namelijk afhankelijk van het soort licht dat jouw onderwerp verlicht. De manier waarop je een bewolkt landschap schildert, is niet hetzelfde als de manier waarop je een levendige zonsondergang schildert.

In dit blog geef ik je enkele tips voor het schilderen van een landschap onder de verschillende soorten licht. Als je niet zeker weet hoe je een bepaald landschap moet schilderen, probeer dan de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoe intens is het licht?
  • Waar komt het licht vandaan?
  • Wat is de kleurtemperatuur van het licht? Zwak | Gemiddeld | Sterke overhead | Laag | Ambient | Koel | Warm | Neutraal

Bewolkte dag

Op een bewolkte dag wordt het directe licht van de zon verspreid door de wolken. De intensiteit van het licht is zwak en de kleurtemperatuur is meestal koel.

In deze omstandigheden zou ik niet zoveel harde randen of sterke highlights gebruiken. Dit moet het zachte uiterlijk van het weer nabootsen. Voor de kleuren zou ik de warme kleuren beperken en de koele kleuren normaal schilderen.

John Singer Sargent, Afkomstig van de Mont Blanc, 1909-1911

Heldere middagzon

Schilderen onder de heldere middagzon kan een uitdaging zijn, omdat je eigenlijk twee verschillende lichtbronnen hebt: het directe licht van de zon en het omgevingslicht uit de lucht. Deze twee lichtbronnen moet je anders behandelen.

Omgevingslicht vanuit de lucht

Onder deze omstandigheden kan het directe licht van de zon zo intens zijn dat het licht opgaat in helderheid en het donker opgaat in duisternis. Dit is vooral duidelijk als je vanaf een foto schildert, omdat de camera de lichten meestal overbelicht en de donkere kleuren onderbelicht.

De kleurtemperatuur kan ook moeilijk te beoordelen zijn, omdat deze meestal vrij neutraal is. Om stilistische redenen raad ik je aan om aan te nemen dat het licht of koel of warm is en vervolgens te schilderen onder die aanname. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat er een soort consistentie in jouw schilderij is in termen van kleurtemperatuur.

Meestal ga ik ervan uit dat het licht een beetje warm is en schilder ik daarom met warme lichten en koele schaduwen.

Anna Althea Hills, stralende lente, 1928

Zonsondergang en zonsopgang

Tijdens zonsondergang/zonsopgang staat de zon laag en intens. De kleurtemperatuur is ook erg warm, dus je rode, oranje en gele tinten zullen op volle sterkte verschijnen en de koelere kleuren zullen beperkt lijken.

Mogelijk zie je ook een sterk contrast tussen licht en donker.

John Atkinson Grimshaw, zonsondergang vanaf Chilworth Common, Hampshire 

Storm

Als ik een stormachtig tafereel zou schilderen, zou ik meestal zachte randen en relatief koele kleuren gebruiken. Ik zou ook vertrouwen op suggestieve penseelvoering om interesse in het hele schilderij te creëren, in plaats van verzadigde kleuren.

JMW Turner, Snow Storm – Stoomboot uit de monding van een haven, 1842

Nacht

Het schilderen van een nachtscène hangt echt af van wat voor soort lichtbron aanwezig is. Het kan het maanlicht zijn of een straatlantaarn. Over het algemeen vind ik het licht relatief zwak en de temperatuur koel. Dus ik zou schilderen met koele lichten en warme schaduwen.

Meester landschapsschilders


Hier is een lijst van slechts enkele van de meester-landschapsschilders die me hebben geholpen toen ik schilderinspiratie nodig had. Van al deze kunstenaars is veel te leren.
Onthoud dat je als kunstenaar altijd moet proberen de praktijken van de meesters over te nemen. Ik bedoel niet dat je ze moet kopiëren, maar het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden met schilderen. Kijk naar deze kunstenaars en kijk of er iets is dat je in je eigen schilderijen zou kunnen verwerken.
Ik heb de namen van de kunstenaars hieronder vermeld, maar ik laat het aan jou over om meer over hen te weten te komen. Over het algemeen gebruik ik Wikiart om het grootste deel van mijn onderzoek te doen.

Aelbert Cuyp
Albert Bierstadt
Aleksey Savrasov
Alfred Sisley
Anna Althea Hills
Camille Pissarro
Claude Monet
Daniel Garber
Edgar Payne
Efim Volkov
Emile Claus
Frederic Edwin Church Frederick Childe Hassam Frederick McCubbin
Frits Thaulow
George Inness Georges-Pierre Seurat Gustave Caillebotte
Gustave Loiseau
Helen McNicoll
Ilya Repin

Isaac Levitan
JMW Turner
Jacob van Ruisdael Jean-Baptiste-Camille Corot Joaquín Sorolla
John Atkinson Grimshaw
John Constable
John Singer Sargent Konstantin Korovin
Mary Cassatt
Paul Cézanne
Robert Julian Onderdonk
Sir Arthur Streeton
Theo van Rysselberghe
Thomas Cole
Tom Thompson
Vincent van Gogh
William Wendt
Winslow Homerus
Themistokles von Eckenbrecher Ivan Aivazovsky

Wil jij ook graag schilderen in de buitenlucht met een groepje geïnspireerde kunstenaars? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief, want zodra we met genoeg mensen zijn gaan we met z’n allen naar buiten.

author-sign

Voorgestelde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

* indicates required

Powered by MailChimp