Dark Mode On / Off

(Als er al zoveel kunstenaars en schilderijen zijn?)

“De betekenis van de beeldende kunst ligt in het bijzonder in haar vermogen de ziel te herinneren aan haar oorsprong. Zij is in staat als het ware een beeld van die oorsprong te scheppen.”

Michelangelo – Italiaans beeldhouwer, schilder en dichter 1475 – 1564.

Als je er ooit over hebt nagedacht en hebt getwijfeld en je afvraagd wat de reden is waarom je eigenlijk nog kunst maakt, dan ben je hierin niet alleen. Na een bepaalde moeilijke tijd vraag je jezelf wellicht af, “waarom doe ik dit?” Je kunt je werk zelfs gaan zien als onbelangrijk. Als er zoveel slecht nieuws wordt gebracht door de media is het heel moeilijk om het grotere beeld te blijven zien.

Kan ik niet beter iets nuttigs gaan doen?

Kan ik niet beter mijn tijd gaan besteden aan het helpen van mensen in de wereld die het moei- lijk hebben? Dit zijn nobele gedachten, en is zeker prachtig, maar is dit de reden waarom jij in de wereld bent gekomen.

  • Er zijn wel heel wat redenen te bedenken waarom ik denk dat je kunst zou moeten maken, hier noem ik er een paar:
  • Kunst is waarom je hier bent;
  • Geen kunst maken zal de wereld niet redden. Het doet eigenlijk het tegenovergestelde want dan leef je niet naar wat je kunt;
  • Geen kunst maken berooft de wereld. Niet alleen de potentie die jouw kunst heeft maar de heelheid van jou;
  • Kunst maken maakt je heel (is helend) en daarmee deel je dit aan de wereld vanuit een gezondere positie;
  • Kunst redt levens.

Ik geloof dat er kinderen zijn die nooit wetenschapper of wiskundigen zullen worden maar dat zij grote problemen in de wereld zullen oplossen omdat zij creatief zijn en uitstekende kritische denkpatronen hebben ontwikkeld. Zij passen waarschijnlijk niet in het huidige onderwijssysteem, maar zij zijn gered door kunst, muziek, literatuur, dans en dichtkunst. Mijn hart is begaan met deze kinderen die verteld worden dat hun talenten en interesses niet in deze huidige samenleving passen.

Kunst verwarmt de ziel

Dit heeft niet bij iedereen hetzelfde effect omdat niet iedereen het privilege heeft om kunst te ervaren. Dat kan komen doordat ze er niet mee zijn opgegroeid en daarom heeft het geen plaats in hun leven op dit moment. Kunst verwarmt alleen de ziel van de kunstenaar en van diegenen die bevoorrecht zijn om dit voldoende te ervaren. Privilege heeft niets te maken met inkomen.

In dit geval betekent privilege toegang. Als kinderen geen kunst op school maken of uitstapjes naar musea, zijn ze minder geneigd als ze volwassen zijn om kunst te waarderen.

Kunst moedigt ons aan om naar binnen te gaan

In alle drukte van ons dagelijks leven moedigt kunst ons aan om te vertragen en naar binnen te gaan. Als we kunst beleven, ontsnappen we naar een plaats van rust en bezinning. We worden herinnerd aan de rijkdom van het leven. We hebben daarom kunst nodig.

Kunst verbindt ons met elkaar

Hoe heerlijk ironisch dat kunst zowel contemplatieve als sociale ervaringen kunnen zijn. Kunst verenigt ons maar het is zo anders dan wanneer we juichen voor een sportwedstrijd. Kunst vraagt en verwart, terwijl het ons ook verrukt.

Kunst verbindt ons met de wereld

Terwijl de kunst het makkelijk voor ons maakt om naar binnen te gaan, herinnert het ons ook verder te kijken dan alleen naar ons eigen innerlijk. Kunst leert je alles over de wereld. Kunst is een manier om te leren over geschiedenis, religie, filosofie, geografie, andere culturen, mythologie, wetenschap, revolutie en nog veel meer. Kunst is een voertuig voor het ervaren van de wereld.

Kunst voltooit onze menselijkheid

Het Griekse woord voor kunst is “poiesis” wat “te maken” betekend. Gioia heeft dit omschreven als “een manier om de wereld te kennen, los van, maar gelijk aan de wetenschap en wiskunde”. We zijn ingewikkelde wezens, niet alleen analisten. We hebben emoties, verlangens en angsten die niet kunnen worden onderzocht door middel van wetenschap en wiskunde alleen. Gioia legde uit dat de kunst wordt gebruikt om kinderen te onderwijzen over hun gevoelens, niet alleen hun analytische denkprocessen. Dit is handig wanneer, als ze volwassenen zijn, wordt gevraagd om situaties en niet alleen feiten en cijfers te analyseren. De kunsten bevorderen indivi- dualiteit, vrijheid en zelfexpressie, de idealen die onze natie heeft gebouwd. Kunst is geen luxe, maar absoluut noodzakelijk om onze menselijkheid te ontwikkelen.

Kunst richt tegelijkertijd ons verstand, onze zintuigen, onze emoties, onze verbeelding, onze intuïtie, ons geheugen en ons fysieke lichaam – niet afzonderlijk, maar samen, gelijktijdig, holistisch.

We hebben kunstenaars nodig die een verhaal vertellen 

Als je niet al overtuigd bent over de waarde om door te gaan om kunst te maken heb ik nog een laatste argument. Laten we eerlijk zijn: de wereld is niet mooi. Er zijn verwoestende oorlogen, wrede behandeling van onze broeders en zusters, en verwoestende natuurrampen geweest. Kunstenaars hebben door de eeuwen heen een licht op ongelijkheid en onrechtvaardigheid laten schijnen, zelfs als ze ondraaglijk leken om te bekijken. Francisco Goya schilderde de uitvoering van de Spaanse patriotten opstand tegen het leger van Napoleon; Picasso schilderde de gruwelijke nasleep van het bombardement door de Spaanse Nationalisten van een Baskisch dorp; en de Maya kunstenaars hebben geofferde gevangenen afgeschilderd. We moeten de mensen leren om te communiceren via de universele taal van de kunst om het verhaal van onze tijd te vertellen. We hebben meer mensen nodig die toegewijd zijn aan schoonheid en vrede. Dat is je doel. Dat is waarom je kunstenaar wilt worden of bent geworden met de nieuwsgierigheid en het talent die hoort bij een kunstenaar. Het zou tragisch zijn als je deze talenten niet zou gebruiken.

Bovenstaande text is afkomstig uit mijn boek: De Hollandse School – Teken en Schilderlessen uit het eerste deel: Spirituele ontwikkeling.

Jennie Smallenbroek
De Hollandse school – Teken- & Schilderlessen
De persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt als je begint met schilderen heeft een positief effect op heel je leven. Je gaat de wereld; mensen, dieren en dingen om je heen anders ervaren omdat je waarneming verandert.
€34,95 Paperback

De derde mei van 1808 in Madrid’
Francisco Goya – Museo del Prado
Guernica – 1937 by Pablo Picasso, olieverf op doek, 349 x 776 cm, Museo Reina Sofia, Madrid, Spanje

Uitsnijden van het hart bij de Azteken
close

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte:

Maximaal éénmaal per maand ontvang je een nieuwsbrief met mijn laatste activiteiten en nieuwste schilderijen.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

author-sign

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voorgestelde artikelen